PARTENERIATUL ESTIC Breaking news de pe frontul Euroasiatic: Iluzia integrarii promisă de Moscova

Policy Brief nr. 21, CRPE septembrie 2013
Autor: Stanislav SECRIERU

coperta crpe eurasia (2)Centrul Român de Politici Europene (CRPE) lansează Policy Brieful „Iluzia integrării euroasiatice” de Stanislav Secrieru o analiză a celor mai fierbinți decizii și tendințe ale Moscovei care încearcă, prin presiuni economice dure, să țină departe de Uniunea Europeană  state precum Ucraina şi Republica Moldova.

Armenia a confirmat luna aceasta intenția de a se alătura Uniunii Vamale Rusia-Belarus-Kazahstan (UV RBK), iar dinspre Georgia, una din cele mai active state în promovarea integrării în UE, au apărut tendințe care nu exclud participarea la proiectul Moscovei.

Care este scopul Rusiei?  Moscova ţinteşte spre cei mai avansaţi participanţi ai Parteneriatului Estic (PE) pentru a împiedica parafarea/semnarea Acordului de Asociere în cadrul summit-ului de la Vilnius (28-29 noiembrie 2013) şi, simultan, depune eforturi pentru a forţa accederea lor la Uniunii Vamale Rusia-Belarus-Kazahstan (ulterior Uniunea Eurasiatică), limitând astfel pe viitor orice tentativă de evadare din sfera sa de influenţă. Analiza de faţă arată de ce integrarea eurasiatică este o iluzie dăunătoare nu doar pentru vecinii Rusiei, dar însăşi pentru Rusia. Principalele argumente:

•    Proiectul Uniunii Euroasiatice este extrem de personalizat, iar instituţii supranaţionale (Comisia Economică Eurasiatică) nu se bucură de autonomia şi competenţele Comisiei Europene.
•    Forţa de atracţie a proiectului este preşedintele Putin, un politician uzat de cei 13 ani la putere, vlăguit de energie și vizibil îmbătrânit. Vladimir Putin a trecut de vârful carierei sale politice şi a demonstrat după preluarea mandatului de președinte în 2012 că este incapabil să se reinventeze.
•    Colegii de uniune: Natură autoritară a regimurilor politice în Kazahstan şi Belarus face ca întreg proiectul rusesc să depindă de schimbările de percepție a doi dictatori (obișnuiți să se apropie sau depărteze de Moscova în funcție de cum le amenință asta controlul intern).
•    Oferta Rusiei este una limitată, înşelătoare şi are termen de valabilitate scurt. De pildă, preţul redus la gaze naturale. Rusia urmează să ridice preţurile interne la gaze, scumpind automat gazele pentru ţările membre Uniunii Vamale Rusia-Belarus-Kazahstan, care au promisiunea că primesc gaze la preţul intern din Rusia.
•    Oferta Rusiei este suplimentată de constrângeri, ameninţări şi şantaj economic. Rusia insuflă teamă, care nu poate fi un fundament solid pentru un proiect regional de cooperare economică.

Varianta integrală a Policy Brief-ului poate fi consultată aici.

Stanislav SECRIERU este expert afiliat al CRPE și bursier al Colegiului Noua Europă, în cadrul programului ”Black Sea Link Fellowship”. Este doctor în Științe Politice (SNSPA). Are experiență de cercetare în cadrul Colegiului de Apărare al NATO (Roma) și Institutului pentru Politici Europene (Berlin). A fost implicat în diverse proiecte de cercetare în cadrul Consiliului European pentru Relații Externe (Londra), DemosEuropa (Varșovia), Europeum (Praga), Heinrich Böll Foundation (Berlin), și Institutul Finlandez pentru Afaceri Internaționale (Helsinki). Are o vastă experiență de cercetare pe spațiul post-sovietic. Recent, a fost co-autor al cărții ”Caucazul de Sud 20 de ani mai târziu: Regimuri politice, securitate și energie”.