FARMKEEN – învățare la locul de muncă și sustenabilitate în școlile agricole din Moldova

Perioada implementare: Decembrie 2023 – Noiembrie 2026

Starea învățământului agricol din Republica Moldova

În Republica Moldova, cu toate că agricultura are un rol semnificativ în ocuparea forței de muncă, productivitatea este în urma altor țări, iar îmbătrânirea populației agricole reprezintă o provocare. Mai mult, există o scădere a preferinței pentru studiile agricole în rândul tinerilor, subliniind necesitatea unor strategii eficiente de învățare bazată pe muncă. Proiectul FARMKEEN abordează aceste provocări prin introducerea unor abordări centrate pe elevi, digitalizare și agricultura durabilă, având ca scop îmbunătățirea capacității învățământului agricol din Republica Moldova și consolidarea colaborării acestuia cu sectorul agroindustrial. Proiectul se aliniază cu tendințele europene în învățământul profesional si tehnic, subliniind nevoia integrării învățării practice.

Cum putem îmbunătăți învățământul agricol

Proiectul FARMKEEN abordează provocările semnificative din învățământul agricol din Republica Moldova, contribuind, prin metode inovatoare, la introducerea învățământului practic. Proiectul își propune să îmbunătățească calitatea educației agricole, să stimuleze colaborarea cu agribusiness-ul și să modernizeze procesele educaționale prin utilizarea tehnologiilor digitale. Prin creșterea atractivității studiilor agricole și dezvoltarea unei rețele de cooperare între România și Republica Moldova, proiectul contribuie la formarea viitoarei generații agricole și la consolidarea sustenabilității învățământului agricol în regiune.

Parteneri 

World Skills (România), Aeres (Olanda), Scoala Profesională Bubuieci (Republica Moldova), Centrul de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole din Țaul (Republica Moldova), Centrul pentru Educație Antreprenorială și Asistență în Afaceri (CEDA – Republica Moldova).

Despre proiectul FARMKEEN

FARMKEEN abordează provocările din învățământul profesional și tehnic din Moldova, în special lipsa învățământului practic în agricultură. Modelul actual de învățământ pune accentul pe învățarea în școală, neglijând abordările inovatoare din sectorul agroindustrial. FARMKEEN își propune să îmbunătățească paradigma actuală prin introducerea unor abordări practice centrate pe elevi, includerea digitalizării având la bază un model olandez de învățare mixtă și experimentarea în domeniul educației agricole durabile.

Proiectul explorează, de asemenea, abordarea World Skills România, promovând soluții practice la provocările reale din agricultură. Prin stimularea dialogului între școlile ÎPT și sectorul agroindustrial, FARMKEEN își propune să stabilească relații pe termen lung și să implementeze experiențe eficiente de învățare. În plus, implicarea școlilor din România va duce la adoptarea unor modele de bună practică în Republica Moldova.

Obiectivele noastre

  1. Identificarea practicilor actuale și a instrumentelor utilizate în implementarea învățării practice a agriculturii durabile în școli.
  2. Utilizarea inovatoare a conținutului digital pentru îmbunătățirea învățământului în școlile specializate și crearea unui program de învățare practică mai eficient.
  3. Dezvoltarea unor instrumente și programe pentru a crește capacitatea școlilor agricole ÎPT.
  4. Stimularea implicării sectorului agroindustrial în învățarea practică prin partajarea de cunoștințe/ bune practici între furnizorii de învățământ agricol ÎPT din România și Republica Moldova.

Cofinanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate sunt ale autorilor și nu reprezintă în mod necesar poziția Uniunii Europene sau a Agenției Executive pentru Educație și Cultură (EACEA). Uniunea Europeană sau instituția coordonatoare nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.