Participarea tinerilor la vot: evenimente organizate la Darabani, Roman, Agnita, Cluj Napoca și București

Centrul Român de Politici Europene și Aspire Teachers au implementat în ultimul an și jumătate proiectul: EulectionPlay: Gamificarea participării publice a tinerilor: de la guvernarea locală la alegerile Uniunii Europene, unde ne-am propus (și sperăm că am și reușit) să susținem implicarea civică a tinerilor.

Jocul Electionville și participarea civică

Activitățile proiectului au debutat cu implementarea jocului Electionville ce a fost testat cu rezultate foarte bune în mai multe țări europene. Am reușit să formăm peste 40 de profesori să aplice jocul la clase și mai bine de 250 de elevi l-au testat (și) fizic. Odată cu procesul de învățarea și utilizare a Electionville, am organizat și zeci de module online de învățare despre UE cu prezența a peste 500 de elevi.

Tinerii și participarea la vot

Am organizat o competiție între elevii implicați, cu scopul de a selecta tineri ambasadori din România care urmează să voteze pentru prima dată la alegerile europarlamentare din 9 iunie 2024. Am selectat 7 tineri ambasadori cărora le-am oferit suport în organizarea a 5 evenimente dedicate tinerilor din comunitățile lor – Roman (21 martie), Darabani (17 aprilie), Agnita (22 aprilie), București (17 mai) și Cluj-Napoca (22 mai) – cu scopul de a promova participarea tinerilor la alegerile pentru Parlamentul European.

Cele 5 evenimente au fost organizate în zone geografice diferite, unele cu un spațiu civic foarte limitat precum Dărăbani, Roman sau Agnița, unde inițiativele destinate tinerilor sunt rareori întâlnite. La CRPE încercăm întotdeauna să orientăm atenția noastră și către aceste comunități, oferindu-le tinerilor nu doar oportunitatea de a-și exprima opiniile, ci și spațiul necesar pentru a se implica activ în dezbateri și în activități care să le influențeze pozitiv participarea civică.  Ne-am propus ca aceste evenimente să fie organizate aproape integral de tineri pentru tineri, astfel, conceptul acestora a fost gândit de către aceștia, iar rolul echipei CRPE a fost doar de facilitare.

Le mulțumim și îi felicităm pentru ceea ce au reușit.

Evenimente pentru tinerii care votează pentru prima oară

Ideile și conceptele care au stat la baza acestor evenimente au fost elaborate de cei 7 tineri ambasadori, plecând de la nevoile identificate în comunitățile lor și de la experiențele colegilor acestora. Au luat în considerare testimonialele precum cele ale Ioanei, elevă în clasa a XI-a, care, apropiindu-se de vârsta majoratului, simțea nevoia să se informeze și să-și formeze o opinie conștientă înainte de a vota pentru prima dată: „Vara aceasta fac 18 ani și voi participa pentru prima oară la sesiunile electorale. Vreau să votez, dar nu știu cu cine și de unde pot să mă informez, astfel încât să îmi formez o părere elocventă„.

Alex, elev în clasa a XII-a, a împărtășit gândurile sale referitoare la tranziția spre viața de adult și dorința de a fi activ în comunitatea sa: “Odată cu vârsta de 18 ani, au început să mă macine aspectele legate de viața de adult, neștiind la ce să mă aștept mai exact. Vreau să fiu o persoană activă în comunitatea mea și îmi doresc, în primul rând, să am șansa să aflu informații pertinente care mă pot ajuta să iau o decizie potrivită în cadrul alegerilor electorale care se apropie”.

Succesul acestor evenimente a fost remarcabil, iar mai mult de 380 de tineri au participat activ la dezbateri. Am discutat despre importanța votului, alegerile europene, cum se pot tinerii implica sau cum pot influența comunitatea din care fac parte. Sperăm că am reușit ca aceste evenimente să fie doar un prim pas spre veritabile platforme de schimb de idei și stimulare a spiritului civic în rândul tinerilor, contribuind la formarea unei generații proactive și responsabile.

 

 

Simularea procesului de vot pentru tineri

4 din cele 5 evenimente au inclus dezbateri între partide fictive formate din tineri cu vârste cuprinse între 17 și 18 ani, colegi ai celor 7 tineri ambasadori și elevi ai liceelor implicate în proiect. Aceste dezbateri au fost urmate de o simulare a procesului de vot, care s-a finalizat prin desemnarea partidelor fictive câștigătoare. Acest format a oferit tinerilor o experiență practică în înțelegerea procesului electoral și a fost o modalitate captivantă de a-i implica și educa în ceea ce privește mecanismele democratice și responsabilitatea lor ca cetățeni.

 

Cofinanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate sunt ale autorilor și nu reprezintă în mod necesar poziția Uniunii Europene sau a Agenției Executive pentru Educație și Cultură (EACEA). Uniunea Europeană sau instituția coordonatoare nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.