Cum se va transforma învățământul profesional și tehnic în România până în 2029? Tranziția către învățământul dual
Începând cu 2029, întregul sistem de învățământ profesional și tehnic (IPT) din România va trece la modelul învățământului dual. Dar cum asiguram succesul acestei tranziții? Care sunt pașii necesari pentru a îmbunătăți învățământul tehnologic și pentru a conecta școlile cu mediul de afaceri?
Echipa CRPE lansează de luna aceasta o nouă serie de policy briefuri despre dezvoltarea învățământului profesional și tehnic (IPT), în contextul tranziției către sistemul dual. Aceste analize ne vor ajuta să înțelegem provocările și soluțiile pentru implementarea unui învățământ tehnologic de calitate.
Provocările în guvernarea locală a IPT în România
Cum pot actorii locali să colaboreze pentru a îmbunătăți oferta de învățământ tehnologic și pentru a sprijini tranziția la învățământul dual? Analiza CRPE arată că mecanismul de guvernare locală al IPT ar trebui să pună școala și nevoile acesteia în centrul atenției. Totuși, eficiența acestui mecanism depinde de voința și implicarea activă a actorilor locali.
Recomandări pentru îmbunătățirea guvernării IPT la nivel local
- Clarificarea rolurilor și atribuțiilor actorilor locali în guvernarea IPT, inclusiv a celor financiare.
- Întărirea rolului Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS).
- Autoritățile publice locale trebuie să joace rolul de facilitatori și catalizatori ai dezvoltării învățământului dual la nivel local.
- Integrarea școlilor și elevilor în procesul de consultare privind dezvoltarea învățământului tehnologic și dual.
- Sprijinirea școlilor din IPT pentru a se conecta mai eficient cu mediul de afaceri și pentru a beneficia de o autonomie bugetară mai mare.
Citește cel mai recent policy brief CRPE pentru soluții detaliate
Pentru o analiză completă a provocărilor și soluțiilor pentru îmbunătățirea învățământului profesional și tehnic în contextul tranziției către învățământul dual, citește policy brief-ul CRPE, realizat în colaborare cu Fundația HEKS/EPER România, în cadrul proiectelor „Includerea pe piața muncii a tinerilor adulți din medii vulnerabile din România” și „De la educație la muncă decentă, județul Sibiu”.