În România, abandonul școlar reprezintă o provocare majoră în sistemul de învățământ. Datele recente arată că rata abandonului este considerabil mai ridicată în învățământul profesional și tehnic (ÎPT) comparativ cu filiera teoretică: în anul 2022, 3,1% dintre elevii din liceele tehnologice și 2,8% din cei înscriși în învățământul profesional au abandonat școala, față de doar 0,6% în liceele teoretice.
Abandonul în ÎPT afectează în special grupurile vulnerabile: tinerii din mediul rural, cei proveniți din familii cu venituri reduse, elevii de etnie romă sau din alte minorități marginalizate din punct de vedere social, elevii cu dizabilităţi şi/sau CES, dar și tinerii aflați în risc de eșec școlar.
Soluții europene pentru reducerea abandonului școlar
În raportul său de politici publice „Cum reducem abandonul școlar în învățământul profesional și tehnic din România? Vectori de acțiune și bune practici europene„, CRPE analizează fenomenul abandonului școlar in ÎPT, identificând soluții bazate pe bune practici europene. Acestea pot fi împărțite în trei categorii:
- Inițiative de monitorizare și prevenție, precum orientarea în carieră și informarea timpurie privind oportunitățile din IPT, promovarea activă a învățământului profesional și tehnic, precum și inițiativele menite să crească atractivitatea și calitatea acestuia, formarea profesorilor și a tutorilor de practică pentru a identifica și susține elevii cu risc de abandon etc.
- Intervenții pentru elevii cu risc crescut de abandon școlar – de exemplu unele țări europene oferă elevilor care se confruntă cu dificultăți personale sau academice o pauză de la studii (sub îndrumarea profesorilor și a cadrelor didactice). Aceștia se pot concentra mai întâi pe rezolvarea problemelor personale, apoi pot beneficia de sprijin individualizat și în grupuri mici pentru a recupera materia școlară.
- Măsuri remediale precum deschiderea învățământului profesional către noi grupuri de potențiali elevi, programe flexibile de tipul “a doua șansă” în ÎPT
Raportul trece în revistă strategiile, programele și proiectele legate de abandon școlar din ultimii ani în România, dar argumentează, pe baza experiențelor statelor europene, necesitatea unor inițiative croite pentru elevii din ÎPT.
Recomandări pentru combaterea abandonului
- pentru a preveni abandonul școlar și a susține tranziția elevilor aflați în situații de risc de la cls. a 8-a la cls. a 9-a, România trebuie să investească mai mult în creșterea atractivității și calității ÎPT;
- orientarea profesională, împreună cu consilierea școlară ar trebui să se numere printre pilonii principali ai programelor naționale de reducere a abandonului școlar, care ar trebui construite printr-o abordare integrată, în care elevul este ajutat de echipe multidisciplinare să depășească riscul de abandon/să se reintegreze în educație.
- elevii de gimnaziu ar trebui să aibă posibilitatea de a experimenta practic diferite meserii din sfera ÎPT, pentru a putea opta pentru un traseu profesional potrivit atât pentru individ, cât și pentru piața muncii.
Aici puteți regăsi mai multe rapoarte scrise de CRPE pe tema promovării învățământului profesional și tehnic ,dar și despre importanța orientării în carieră.
Materialul este realizat pentru Fundația HEKS/EPER în România în cadrul proiectelor “Includerea pe piața muncii a tinerilor adulți din medii vulnerabile din România” și “De la educație la muncă decentă, județul Sibiu”, proiecte ce urmăresc creșterea accesului la o muncă decentă pentru tinerii adulți provenind din medii vulnerabile.