Predarea educației civice în școli: recomandări și resurse pentru profesori

În România ne confruntăm cu o dublă provocare în ceea ce ține de implicarea civică a tinerilor: sistemul școlar reușește doar în mică măsură să inducă acele valori și mecanisme care să încurajeze și să facă din atitudinea civică a oricărui cetățean ceva firesc, să o vedem ca o regulă și nu o excepție la nivelul comunităților noastre. De cealaltă parte, avem o cultură a neasumării când este vorba de a ne cere drepturile (dreptul la un mediu sănătos, la un oraș civilizat, la o școală modernă), de a ne expune public și ne este teamă de eventuale repercusiuni. În grădinițe, școli sau licee există prea puține inițiative, iar elevii sunt expuși insuficient la acțiuni civice, inițiative legate de comunitate, interacțiuni sau discuții cu autoritățile publice, simulări de procese importante într-o societate precum alegerile, funcționarea unei administrații locale, a unui guvern sau a unei instituții europene.

Cât de răspândită este implicarea civică în România

Știm într-o măsură prea mică să folosim instrumente civice, iar modul în care funcționează o administrație locală ne este străin, ne este teamă sau nu găsim niciun interes în a ne implica într-o acțiune de voluntariat, grup civic sau ONG, nu luăm parte în alegerile publice și, în general, avem un interes limitat pentru viața comunității din care facem parte. Aceste deprinderi trebuie învățate de la o vârstă cât mai timpurie pentru a ne obișnui cu implicarea civică, a înțelege impactul și de ce este nevoie de ea pentru orice schimbare, oricât de mică, dar și pentru a ne asigura că avem capacitatea de a influența ceea ce se întâmplă în jurul nostru.

Barometrul tinerilor din România (2022, IRES) ne arată o implicare civică redusă a tinerilor. 1 din 2 tineri (18-29 ani) nu a semnat niciodată o petiție, 3 din 5 tineri nu au participat niciodată la o acțiune de voluntariat, 7 din 10 nu au participat la acțiuni de protest și 8 din 10 nu au participat la acțiuni civice inițiate de ONG-uri, sindicate sau grupuri civice.

10 idei pentru îmbunătățirea abilităților de implicare civică ale elevilor

Lansăm la CRPE un raport destinat profesorilor și decidenților publici cu 10 idei pentru îmbunătățirea abilităților de implicare civică a elevilor și un set de resurse interactive ce pot fi utilizate – atât pentru cei mai mici dintre elevi (școală primară și gimnazială), dar și pentru liceeni sau chiar tinerii studenți. O parte din resurse sunt pretabile chiar și pentru copiii de grădiniță.

Includem și o colecție de resurse de la mai multe organizații nonguvernamentale sau grupuri civice privind educația civică, educația media, educația pentru mediu sau educația juridică. Sunt folosite prezentări interactive, videoclipuri și animații, joculețe, boardgames sau cartonașe pentru a încercă să răspundă elevilor la întrebările cum să mă implic? și de ce și cu ce scop?.

Cât de mic este prea mic și nevoia de exercițiu pentru deprinderi civici

Ne propunem prin acest raport de bune practici să venim cu idei practice și direcții de acțiune legate de creșterea implicării civice a elevilor, care sunt pașii necesari ce trebuie abordați de profesori și comunitate, ce tipuri de activități trebuie urmate și, poate cel mai important, să punem accentul pe continuitate în acest proces. Este nevoie ca elevii să fie expuși și să înțeleagă impactul lor într-o comunitate într-o manieră continuă, printr-un cumul de exerciții și activități care să le creeze obișnuința de a se implica.

Raportul Recomandări practice pentru predarea educației civice în școli este disponibil aici.

Colecție de acțiuni și idei civice pentru elevi și profesorii lor

O colecție de 20 de idei și acțiuni civice după un maraton de ateliere civice în școli vine să sprijine, să aducă informație, inspirație și sugestii practice tuturor profesorilor care predau discipline socio-umane la gimnaziu sau liceu.  Lansăm această colecție în proiectul „Școli implicate în comunitate – educație civică pentru elevi prin animație, ateliere și campanii locale” la care Centrul Român de Politici Europene (CRPE) și partenerii de la Asociația Digital Bridge au organizat în ultimul an  ateliere civice cu elevi și profesori din școli din afara marilor orașe în care am explicat ce înseamnă implicarea, cetățenia activă, exercițiul democratic al chestionării autorității, despre cum putem contribui la servicii publice mai  bune și la o comunitate mai responsabilă.

Raportul a fost realizat în cadrul proiectului „Școli implicate în comunitate – educație civică pentru elevi prin animație, ateliere și campanii locale” derulat de Centrul Român de Politici Europene, în parteneriat cu Asociația Digital Bridge, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund – Romania, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.

„Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă”