EUTEAM – Program dedicat tinerilor și schimburilor virtuale

Angajamentul tinerilor în viața civică și politică este esențial pentru societățile noastre democratice. Conform unui sondaj recent al Eurobarometrului Tineretului (2022), 72% dintre tinerii respondenți doresc ca factorii de decizie să le asculte cererile și să acționeze în consecință. Aceasta reflectă o frustrare crescândă a tinerilor, care simt că vocile lor sunt rareori auzite și că implicarea lor este adesea neglijată, deși 58% dintre tineri au raportat că sunt activi în comunitățile lor și că au participat la una sau mai multe organizații de tineret în ultimul an.

Prioritățile tinerilor

Tinerii doresc să joace un rol mai activ și mai influent în comunitățile lor, în special pe teme precum schimbările climatice, sărăcia, inegalitatea socială, bunăstarea mentală și fizică, și educația. Ei recunosc importanța dezvoltării abilităților lor, organizării și acțiunii încă de la o vârstă fragedă. Programele de formare educațională non-formală care implică tinerii în întregul ciclu al proiectului, de la instruire la crearea și implementarea planurilor de acțiune, pot spori implicarea civică și conștientizarea rolurilor lor în societate.

Proiectul EUTEAM

Proiectul EUTEAM (Tinerii învață și experimentează valorile europene prin schimburi virtuale și gamificare) este o inițiativă multianuală coordonată de Centrul Român de Politici Europene și implementată în România, Georgia, Moldova și Slovacia, în parteneriat cu Asociația Atinati (Georgia), ADEL Slovacia și AO Centrul de Informare și Resurse PROBONO (Moldova).

Scopul nostru este de a susține tinerii să devină mai implicați civic, concentrându-se pe problemele care îi preocupă cel mai mult. Pe parcursul a trei ani, EUTEAM va implica mai mult de 2.300 de tineri, 100 de profesori și 100 de lucrători de tineret.

Structura Proiectului EUTEAM

  • Dezvoltarea modulelor de învățare pentru elevi și profesori: (1) Cetățenia activă și implicare civică, (2) Promovarea diversității, dialogului intercultural și interculturalismului, (3) Educație media și gândirea critică și (4) Îmbunătățirea accesului la programele de tineret finanțate de UE.
  • Organizarea de sesiuni virtuale pentru profesori și lucrători de tineret: Organizarea a cel puțin două sesiuni virtuale în fiecare țară pentru a promova modulele de învățare, a colecta feedback și a face ajustări.
  • Organizarea de sesiuni virtuale pentru tineri: Organizarea a cel puțin 14 sesiuni virtuale cu o prezență minimă a 490 de tineri în fiecare țară pentru a promova modulele de învățare (fiecare tânăr va fi parte a fiecăruia din cele 3 module dedicate).
  • Dezvoltarea și finanțarea de planuri de acțiune coordonate de tineri: Crearea a 15-20 de planuri de acțiune coordonate de tineri, aliniate cu obiectivele proiectului și pilotarea a 5-10 campanii civice în fiecare țară. Recompensarea și susținerea intervențiilor cu cel mai mare impact demonstrat.
  • Organizarea de grupuri de lucru transfrontaliere: Organizarea a cel puțin cinci grupuri de lucru virtuale pe teme și valori europene.
  • Organizare de evenimente: Organizarea a cel puțin un eveniment în fiecare țară pentru a integra intervențiile și cel puțin două evenimente transnaționale.

Importanța programelor de schimb virtual

Programele de schimb virtual sunt cruciale pentru creșterea implicării civice a tinerilor și promovarea valorilor europene. Aceste programe permit tinerilor din diverse medii să se întâlnească, să se implice în activități comune și să experimenteze noi forme de învățare. Acest lucru poate reduce discriminarea, polarizarea și radicalizarea.

Un studiu de impact al Erasmus+ pentru învățământul superior, realizat pentru Comisia Europeană (2019), a constatat că studenții Erasmus+ au raportat îmbunătățiri semnificative ale abilităților care favorizează coeziunea socială. De exemplu, 95% au declarat că au învățat să se înțeleagă mai bine cu persoane din culturi diferite și 93% și-au îmbunătățit capacitatea de a lua în considerare diferențele culturale. Jumătate dintre participanți au raportat o poziție mai fermă împotriva discriminării, intoleranței, xenofobiei sau rasismului după experiența lor de mobilitate. În plus, 90% dintre tineri au apreciat mai mult identitatea europeană, participanții din țările din Europa de Est arătând cea mai puternică identitate europeană înainte și după program.

Sursă poză reprezentativă: freepik.com

Finanțat de Uniunea Europeană. Părerile și opiniile exprimate aparțin însă numai autorului/autorilor și nu reflectă neapărat cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană, nici autoritatea de finanțare nu pot fi făcute responsabile pentru acestea.