Dezbatere la Camera Deputaților pe raportul CRPE despre abandonul școlar

România este țara din UE cu cea mai mare rată de părăsire timpurie a școlii (peste 15%). Abandonul școlar reprezintă o provocare majoră a sistemului de învățământ, iar aceasta afectează în special învățământul profesional și tehnic (ÎPT). Dacă din 1000 de elevi de la filiera teoretică doar 6 abandonează școala, în cazul liceelor tehnologice sau al școlilor profesionale 30 de elevi din 1000 renunță la studii.

Lansarea și dezbaterea studiului CRPE pe abandonul școlar

În acest context, ne-am bucurat de invitația Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților de a lansa și dezbate azi raportul CRPE de analiză a acestui fenomen în învățământul profesional și tehnic, precum și de a dialoga cu peste 25 de reprezentanți ai Parlamentului României, Ministerului Educației, directori de școli, profesori, ONG-uri și consilieri școlari din toată țara pe marginea recomandărilor formulate și a soluțiilor în acest domeniu.

Soluții pentru abandonul școlar

Au fost peste 3 ore concentrate în care am vorbit „de toate”: de la statusul actualelor programe care vizează abandonul școlar (ne-am bucurat să auzim că evaluarea intermediară a Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar – PNRAS arată că acesta dă roade, deci ar trebui continuat) și nevoia de a crește costul per elev în ÎPT la măsuri de îmbunătățire a calității și atractivității școlilor tehnologice duale (cu focus pe promovare și practică), de la nevoia acută de consiliere și orientare în carieră la bune practici europene precum „centre de stagii” sau „școli pentru a doua șansă” în care elevii din gimnaziu/cei aflați în risc de abandon sau chiar adulți care au abandonat școala pot experimenta practic diverse meserii pentru a se reintegra în sistemul educațional/alege traseul profesional potrivit.
Vom continua, alături de colegii de la Fundatia Heks/Eper Romania și de partenerii locali din cadrul proiectelor “Includerea pe piața muncii a tinerilor adulți din medii vulnerabile din România” și “De la educație la muncă decentă, județul Sibiu” – Fundația Open Fields, Asociația Filantropia Ortodoxă Sibiu, Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia și Fundaţia Creştină Diakonia Covasna – să stăm aproape de toate aceste subiecte și să contribuim la elaborarea de politici publice bazate pe dovezi în domeniul educației și a învățământului profesional și tehnic.
Aici puteți regăsi mai multe rapoarte scrise de CRPE pe tema învățământului profesional și tehnic, cum ar fi promovarea lui și importanța orientării în carieră.
Eveniment realizat cu Fundația HEKS/EPER în România în cadrul proiectelor “Includerea pe piața muncii a tinerilor adulți din medii vulnerabile din România” și “De la educație la muncă decentă, județul Sibiu”, proiecte ce urmăresc creșterea accesului la o muncă decentă pentru tinerii adulți provenind din medii vulnerabile.