Centrul Român de Politici Europene (CRPE), în parteneriat cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), a realizat o cercetare privind potențialul de extindere a învățării la locul de muncă în învățământul profesional tehnic (IPT) agricol. Studiul, bazat pe răspunsurile a aproape 800 de agenți economici din domeniul agricol, evidențiază nevoia stringentă de colaborare între sectorul privat și liceele agricole pentru a pregăti mai bine tinerii pentru piața muncii.
Parteneriatele liceelor agricole cu sectorul agribusiness
Studiul a analizat chestionarele distribuite către Direcțiile Agricole Județene (DAJ) din toată țara și completate de agenți economici care în acest moment nu sunt parteneri de practică ai liceelor agricole.
Cercetarea arată că, deși mai sunt mulți pași de făcut pentru îmbunătățirea colaborării dintre sectorul privat și liceele agricole din România, 75% dintre agenții economici chestionați doresc să fie parteneri de practică.
Principalele concluzii ale studiului
- lipsa de personal calificat este o problemă majoră mai mult de jumătate dintre agenții economici intervievați și aproape jumătate (45%) au această problemă și în cazul personalului necalificat.
- doar o treime dintre respondenți cunosc procedura de colaborare cu liceele pentru organizarea stagiilor de practică, dar trei sferturi doresc să colaboreze cu liceele agricole.
- motivele pentru care nu ar lua elevi în practică (186 de companii din 777) țin mai ales de lipsa de timp care ar trebui alocat acestei activități (aproape jumătate specifică acest lucru), lipsa personalului suficient pentru a asigura tutori de practică, care să coordoneze elevii și să-i evalueze la finalul stagiului de practică – 37%, dar și lipsa profesionalizării acestui tip de personal – 27%. De asemenea, un sfert din fermele care nu ar lua elevi în practică spun că implică riscuri pe care nu doresc să și le asume.
- dintre companiile care ar fi dispuse să organizeze stagii de practică, jumătate ar putea să acomodeze unul sau doi elevi pentru practică, iar aproape o treime ar putea să acomodeze între trei și cinci elevi.
- factorii de care depinde numărul de elevi luați în practică sunt: 1) necesarul de forță de muncă în perioada respectivă (52%), 2) interesul elevilor de a veni în practică în cadrul companiei (45%), 3) capacitatea echipei care coordonează elevii (29%).
- cele mai multe companii dintre cele care sunt dispuse să primească elevi în practică ar putea oferi echipamente de lucru și materiale de învățare (57%), o treime ar putea oferi masă și un sfert decontarea transportului. 20% dintre ele pot oferi bursă sau o remunerație pentru munca prestată și mai puțin de 10% ar putea oferi cazare.
Ce calificări sunt cerute pe piață?
Mecanizarea în agricultură este specializarea cea mai solicitată (46% din totalul calificărilor solicitate de către agenții economici chestionați), urmată de calificări generale în agricultură (19%), în industria alimentară (12%) și zootehnie (8%).
CRPE va facilita în continuare colaborarea dintre liceele preponderent agricole si agenții economici care doresc să organizeze stagii de practică și va acompania liceele agricole pentru o tranziție mai ușoară către învățământul dual.
Rezultatele complete ale studiului le puteți citi aici.
„Creștem prin Educație Agricolă” este un program finanțat de Romanian-American Foundation (RAF) și derulat începând cu 2015 de un consorțiu de organizații din care fac parte Centrul Român de Politici Europene, Fundația World Vision România, Junior Achievement România și Fundația Civitas pentru Societatea Civilă Cluj. În ultimii 10 ani, eforturile CEA s-au concentrat pe sprijinirea liceelor agricole în a (re)deveni hub-uri educaționale relevante pentru viitoarea generație de fermieri. Activitățile CEA își propun să îmbunătățească performanța (metodele de predare, practica de specialitate, conectarea cu mediul de business, activitățile extrașcolare, soluțiile de e-learning), dar și promovarea liceelor agricole înscrise în program, dar și politicile publice care vizează învățământul agricol din România. Peste 50 de licee tehnologice cu profilul agricultură din întreaga țară beneficiază azi de suportul și know-how-ul consorțiului de organizații implicate în program.”
Mai multe informații puteți găsi pe site-ul proiectului: https://educatieagricola.ro/