Ce știu și ce învață tinerii despre UE? Concluzii din sondajul EUTEAM

Parte a proiectului EUTEAM, o inițiativă de implicare a tinerilor din România, Moldova, Georgia și Slovacia, publicăm la CRPE sondajul  Voices of Youth: Understanding Awareness, Engagement, and Learning through the EUTEAM Survey. Sondajul a avut două obiective cheie: să evalueze impactul activităților educaționale EUTEAM și să înțelegem mai bine cum percep tinerii participarea civică, educația media și diversitatea.

 

Oportunitățile oferite de UE pentru tineri: interes vs. lipsa de informații

Sondajul arată că tinerii din România, Moldova, Georgia și Slovacia declară un nivel relativ ridicat de cunoaștere a programului Erasmus+ (scor mediu: 3,7 din 5), aproape două treimi dintre respondenți menționând spontan Erasmus+ ca fiind inițiativa UE cea mai cunoscută în rândul tinerilor. 16% au participat fizic, 16% online, iar 1 din 2 și-au exprimat interesul de a participa. Totuși, 1 din 4 nu cunoșteau programul sau nu erau interesați.

Deși interesul este ridicat, doar 12% au spus că au beneficiat personal de o inițiativă a UE pentru tineri, iar 24% cunosc pe cineva care a beneficiat. 37% declară că nu știu și 20% au răspuns NU, ceea ce indică o lipsă de claritate cu privire la modul în care programele UE, inclusiv Erasmus, le-au influențat viața sau pe cea a celor din jur.

Întrebați ce temă consideră cea mai importantă la nivelul UE, tinerii au indicat păstrarea păcii, protejarea drepturilor omului, apărarea democrației și valorilor europene, precum și promovarea sănătății mentale și fizice. Menținerea păcii a fost identificată drept prioritatea principală.

Programele UE trebuie să fie mai vizibile pentru tineri

Un rezultat descurajator. Doar 13% dintre respondenți au putut numi o inițiativă finanțată de UE care a avut un impact pozitiv în comunitatea lor. Marea majoritate — 87% — nu au putut. Tinerii între 16–19 ani au recunoscut astfel de proiecte mai frecvent decât cei între 13–15 ani, sugerând că vârsta, nivelul de educație și expunerea sunt factori-cheie pentru conștientizare. Principalele bariere identificate: lipsa de promovare și lipsa oportunităților la nivel local sau școlar, ceea ce arată o nevoie generală de a îmbunătăți modul în care programele UE pentru tineri sunt prezentate și accesibile.

Feedback privind programul EUTEAM

Modulele educaționale EUTEAM, axate pe implicare civică, educație media și diversitate, au fost bine primite. 53% dintre participanți au declarat că formarea le-a adus beneficii semnificative în plan personal, educațional sau profesional, iar 35% au evaluat programul ca fiind de impact mediu. Tinerii au sugerat îmbunătățiri precum: mai multe exemple din viața reală, materiale vizuale mai atractive și mai multă interacțiune fizică.

Modulul 1: Implicare civică – Deși 38% au făcut voluntariat și 31% au participat la proiecte școlare, doar 5% au contactat vreodată autorități publice, 6% au participat la o ședință a consiliului local, 9% au semnat o petiție și 10% s-au alăturat unui ONG. Cele mai presante probleme din comunitățile lor, indicate de tineri, sunt: inegalitatea și discriminarea (31%), sărăcia și șomajul (30%) și problemele de mediu (30%).

Modulul 2: Educație media – Deși 58% își iau zilnic informațiile de pe rețelele sociale, doar 1 din 4 tineri a recunoscut că a întâlnit știri false, iar 63% nu au fost siguri. Principalele surse zilnice de informare: platformele sociale, urmate de prieteni, colegi sau familie. Cei care au identificat dezinformarea au menționat în special exemple politice sau campanii online înșelătoare. Acest lucru arată nevoia de inițiative mai direcționate pentru creșterea competențelor digitale și a verificării faptelor.

Modulul 3: Diversitate și anti-discriminare1 din 3 tineri a raportat că a fost discriminat, fetele fiind mai frecvent afectate (40%) decât băieții (30%). Școlile (74%) și spațiul online (36%) sunt locurile cele mai frecvente. Aproape jumătate dintre tineri au fost martori ai unui act de discriminare: jumătate au intervenit pentru a susține victima, 20% nu au știut cum să reacționeze, iar 10% le-a fost teamă să intervină. Este încurajator că majoritatea tinerilor consideră diversitatea ca fiind benefică pentru munca în echipă, creativitate și luarea deciziilor, deși 25% au fost nesiguri sau nu au oferit un răspuns.

De ce contează

Acest sondaj evidențiază atât potențialul, cât și limitările implicării tinerilor în prezent. Tinerii sunt interesați, motivați și dornici să învețe — dar mulți nu au accesul, instrumentele sau informațiile necesare pentru a beneficia pe deplin de inițiativele UE sau pentru a participa semnificativ la viața democratică. Proiecte precum EUTEAM sunt esențiale pentru a reduce acest decalaj. Prin învățare practică, formate incluzive și cooperare internațională, contribuim la formarea unei generații mai informate, active și conectate de cetățeni europeni.

Raportul complet este disponibil aici – Voices of Youth: Understanding Awareness, Engagement, and Learning through the EUTEAM Survey 

Aceste inițiative fac parte din proiectul EUTEAM, finanțat de Uniunea Europeană. Opiniile exprimate aparțin exclusiv autorilor și nu reflectă neapărat poziția Uniunii Europene sau a Agenției Executive pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană, nici autoritatea de finanțare nu pot fi considerate responsabile pentru conținutul acestora.