Policy Brief 21, CRPE Iunie 2013
Autor: Ciprian Ciucu;
Contribuții: Laura Betea, Cristina Stănculescu, Dan Dumitrescu;
Alegerile Europene din luna mai 2014 vor avea o însemnătate politică crescută – practic vor deschide un nou ciclu electoral – dar vor continua să fie neinteresante pentru eletoratul român în cazul în care dezbaterea va urma scenariul din anul 2009.
Dacă vom păstra același sistem electoral, partidele vor veni cu liste de candidați care vor răspunde exclusiv nevoilor lor interne de recompensare şi de împărțire a funcțiilor. Astfel, șefii de partide vor monopoliza decizia cu privire la cine ar trebui să ne reprezinte în Parlamentul European: în sistemul actual se votează o listă de partid iar ultimul loc eligibil este dat de performanța în alegeri a partidului. Procesul este neinteresant și necompetitiv: din moment ce performanța din alegeri se poate relativ ușor anticipa cu ajutorul instrumentelor sociologice care indică destul de precis astăzi intenția de vot, motivaţi să facă campanie electorală și să vină cu o platformă politică competitivă sunt doar unul sau doi candidați, cei care au incertitudinea că vor fi aleși sau nu. Candidații de pe primele locuri (cele eligibile) și cei de pe ultimile locuri (cele neeligibile) nu sunt determinaţi să facă prea multă campanie pentru că își stiu poziția asigurată sau fără șanse.
În România, ca și în majoritatea Statelor Membre (SM), dezamăgirea față de sistemul politic intern are o influență majoră asupra prezenței la vot și asupra temelor de campanie, alegerile oferind prilejul de a taxa (contra)performanța guvernelor naționale. Totuși, acest eveniment democratic oferă prilejul întregii societăți româneşti de a discuta mai mult despre proiectul politic european, moment ce nu trebuie ratat și care are nevoie de dezbateri relevante despre viitorul comun al Statelor Membre.
În acest raport CRPE vine cu o propunere clară de a schimba sistemul electoral pentru europarlamentare: sistemul de vot preferenţial opţional (listă semideschisă) cu un prac electoral de 3% sau egal cu coeficientul electoral.
Raportul integral, în limba română, poate fi consultat aici.