Asocierea în agricultură – calea produselor româneşti spre marile lanţuri de comercializare?

supermarketuri romana Policy Memo nr. 39

Autori: Cornelia Alboiu, Alexandra Toderiţă

Produsele românești sunt încă la stadiul de prezență timidă pe rafturile marilor lanțuri de comercializare.

A devenit un truism faptul că sectorul agricol din România se confruntă cu probleme majore legate în principal de slaba organizare a fermierilor în vederea comercializării producţiei şi de o lentă adaptare a acestora la mecanismele formatelor moderne de desfacere pe piață. Într-adevăr, nici un supermarket nu cumpără cu sacoșa, nici măcar cu roaba sau cu coșerul. Este nevoie de volume mari de producție de o calitate omogenă, care se pot obține doar în condițiile existenței unei infrastructuri moderne și funcționale – centre de colectare, sere, depozite, silozuri. Toate acestea însseamnă investiții ce depășesc, de cele mai multe ori, capacitatea financiară a unui singur fermier, fie el de talie mijlocie.

Aceasta realitate a agriculturii românești și pieței ei de desfacere are însă câteva cauze comune, identificate, și care pot fi rezolvate.  Asocierea și contractarea – sunt acțiunile cheie asupra cărora prezentul raport insistă și care reprezintă măsuri extrem de importante în lanțul de desfacere.

 

Acest raport apare în cadrul programului “Dezvoltare Rurală prin antreprenoriat și asociere”- inițiat si finanțat de RAF și derulat în partneriat cu PACT, CIVITAS, FDSC, CMSC, CRPE și CEED. Conținutul acestui raport nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a RAF și a membrilor consorțiului. Opiniile exprimate  nu  implică  automat  poziția tuturor experților  afiliați CRPE  sau  a  altor instituții  și organizații partenere CRPE.