Învățarea la locul de muncă în școlile agricole din Republica Moldova

Perspectiva elevilor, a partenerilor de practică și a instituțiilor de învățământ

În Republica Moldova, învățământul profesional și tehnic oferă posibilitatea de a efectua studii în trei tipuri de instituții: școli profesionale, colegii și centre de excelență. În anul școlar 2022-2023, în țară existau 90 de instituții ÎPT: 41 de școli profesionale, 36 de colegii și 13 centre de excelență. Dintre acestea, 83 de instituții erau instituții publice (41 de școli profesionale, 30 de colegii și 12 centre de excelență), iar restul private.

Un segment important al ÎPT din Republica Moldova îl reprezintă cel dedicat formării în domeniul agricol. Agricultura este unul dintre sectoarele economice de bază în Republica Moldova, reprezentând 11-14 % din PIB-ul țării. Conform Strategiei Naționale de Dezvoltare Agricolă și Rurală 2023-2030, sectorul agricol este unul din cei mai importanți angajatori, asigurând cu locuri de muncă cca. 21% din populația activă din țară. În același timp, Strategia identifică ca și impediment în dezvoltarea agricolă și rurală asigurarea forței de muncă calificate în acest domeniu, precum și neadaptarea sistemului de educație-cercetare-inovare și consultanță în agricultură la realitățile curente.

Învățământul profesional și tehnic agricol din republica Moldova reunește șase colegii agricole, două centre de excelență și 14 școli profesionale. În cadrul acestor școli, pregătirea practică reprezintă o componentă obligatorie a procesului de formare profesională, iar aceasta poate avea loc în cadrul școlilor – organizată în ore săptămânale (în ateliere, laboratoare, unități de producție, fabrici, sere etc) – sau în afara școlii prin stagii de practică la agenți economici, pe parcursul mai multor săptămâni.

Raportul de față sintetizează o serie de cercetări care investighează stadiul actual al practicii de specialitate și al învățământului dual în școlile agricole din Moldova, având ca scop identificarea și îmbunătățirea practicilor actuale și a instrumentelor utilizate în implementarea învățării practice și a agriculturii durabile.

Astfel, metodologia cercetărilor realizate în cadrul proiectului FARMKEEN, cuprinde realizarea a trei studii, două calitative și un studiu cantitativ, fiecare cu obiective de cercetare și tehnici de colectare a datelor specifice. Rapoartele s-au concentrat pe descrirea experiențelor operatorilor economici, ale elevilor și ale directorilor de instituții de învățământ agricol în ceea ce privește stadiile de practică și educația pentru sustenabilitate în agricultură, dar au colectat și date factuale despre aceste instituții de învățământ.

Experiențele operatorilor economici în privința parteneriatelor de practică

Această cercetare a avut ca scop înțelegerea relației dintre instituțiile de învățământ agricol și partenerii de practică, explorând motivația companiilor, provocările întâmpinate și integrarea sustenabilității în activitățile agricole. Studiul a fost realizat prin interviuri în profunzime cu zece operatori economici, dintre care șapte erau parteneri de practică existenți și trei erau potențiali colaboratori. Interviurile au fost desfășurate online, pe platforma Zoom, fiecare având o durată de aproximativ o oră. Structura interviurilor a urmărit mai multe dimensiuni, cum ar fi motivațiile de colaborare, selecția mentorilor de practică, provocările și oportunitățile stagiilor de practică, monitorizarea și evaluarea performanței elevilor și implementarea metodelor sustenabile în stragiile de practică și în agricultură în general.

Experiențele elevilor din învățământul agricol în stagiile de practică

Această cercetare s-a concentrat pe experiențele de practică ale elevilor, colectând date prin intermediul a patru focus-grupuri care au implicat 45 de elevi din două instituții agricole: Centrul de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole din Țaul și Școala Profesională Bubuieci. Obiectivele principale au inclus explorarea modalităților de repartizare la partenerii de practică, evaluarea sprijinului oferit de conducătorii de practică și legătura dintre teoria învățată și practica agricolă. De asemenea, focus-grupurile au analizat gradul de satisfacție al elevilor, provocările întâlnite și nivelul de interes pentru a activa în domeniul agricol. Focus-grupurile au fost realizate online și au durat aproximativ o oră.

Experiențele instituțiilor de învățământ agricol în relația cu operatorii economici și organizarea stagiilor de practică

Cercetarea destinată directorilor de școli agricole a avut drept scop evaluarea provocărilor și oportunităților în organizarea de experiențe de învățare practică pentru elevi, precum și măsura în care curriculum-ul cuprinde aspecte legate de sustenabilitate în agricultură. Studiul a cuprins 17 instituții de învățământ și a colectat date despre numărul de elevi, specializările acestora, infrastructura disponibilă, relațiile cu operatorii economici în privința organizării stagiilor de practică, implicarea acestora în definirea conținuturilor educaționale de practică, dar și a celor legate de sustenabilitate în agricutură. Un accent important a fost pus pe identificarea nevoilor viitoare de resurse pentru susținerea învățământului dual și analiza integrării sustenabilității în curriculum. Această cercetare cantitativă s-a realizat tot în format online, printr-un chestionar structurat.

Principalele rezultate și concluzii

Conform declarațiilor reprezentanților școlilor agricole, învățarea practică în afara școlii reprezintă o experiență importantă pentru viitorii profesioniști în agricultură în Republica Moldova. Cu toate acestea, nu toate instituțiile de învățământ reușesc să asigure experiențe de practică la agenți economici: elevii din doar trei școli fac practică numai la operatorii economici, în timp ce în restul de 14 școli o parte din elevi fac practică numai în instituția de învățământ, o parte doar la operatorii economici, iar restul fac practică și în instituția de învățământ, și la operatorii economici. De asemenea, 13 din cele 17 instituții respondente organizează vizite de studiu în ferme și firme agro-industriale. 8 școli din totalul de 17 au declarat că au clase de învățământ dual, cu 229 de copii înscriși și alte două clase preconizate pentru anul școlar 2024-2025. Numărul operatorilor economici implicați în învățământul dual se ridică la 37, conform declarațiilor reprezentanților școlilor.

Astfel, rezultatele celor trei cercetări cu privire la învățarea la locul de muncă și educația pentru sustenabilitate în instituțiile de învățământ profesional și tehnic agricole din Republica Moldova – din perspectiva elevilor, a partenerilor de practică și a instituțiilor de învățământ – conduc către concluzia că ÎPT agricol are nevoie de politici publice care să ofere sprijin suplimentar atât școlilor, cât și agenților economici, pentru a oferi elevilor experiențe de învățare practică suficiente din punct de vedere cantitativ, dar mai ales relevante și de calitate.

  • Raportul de cercetare „Analiza parteneriatelor de practică în învățământul agricol din Republica Moldova din punctul de vedere al operatorilor de practică” este disponibil aici.
  • Raportul de cercetare „Evaluarea experiențelor de practică ale elevilor în învățământul agricol din Republica Moldova” este disponibil aici.
  • Raportul de cercetare „Provocări și oportunități în relația cu partenerii de practică – perspectiva reprezentanților instituțiilor de învățământ” este disponibil aici.
  • O sinteză a rapoartelor de cercetare este disponibilă aici.

 

 

Cofinanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate sunt ale autorilor și nu reprezintă în mod necesar poziția Uniunii Europene sau a Agenției Executive pentru Educație și Cultură (EACEA). Uniunea Europeană sau instituția coordonatoare nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.