Narațiunea „UE ne va obliga să mâncăm gândaci” – și multiplele derivate ale acestora (lăcuste, viermi, greier, făină de insecte, făină de greier) într-o așa numită „resetare alimentară” legată sau nu de „religia verde” – în realitate măsuri transversale și politici europene pentru combaterea schimbărilor climatice a fost preluat de populiști – naționaliști conspiraționiști și în România.
Spre deosebire de alte dezinformări (care au alimentat sentimente anti-europene) povestea consumului de insecte a fost preluată și promovată inclusiv de politicieni din mainstream-ul românesc.
Context. UE sigur nu ne obligă să mâncăm insecte
UE a anunțat în ianuarie 2023 decizia de a aproba unele produse derivate din insecte pentru consumul uman. Dezbaterile care au precedat decizia anunțată au adus un val de știri false și dezinformări în majoritatea statelor membre. European Digital Media Observatory (EDMO) a și identificat trei narațiuni predilecte pentru dezinformare și știrile false legate de Uniunea Europeană pe acest subiect:
- UE își obligă cetățenii să mănânce insecte împotriva voinței lor și/sau insectele și derivatele acestora existe deja în produse. Știri false pe această temă au fost semnalate în majoritatea statelor europene. În Olanda de exemplu au apărut știri false care au susținut că sunt deja forțați să mănânce „viermi de pământ” ca măsură de luptă împotriva „încălzirii globale”;
- „Insectele sunt otrăvitoare” ori „nu sunt potrivite pentru consumul uman” – alimentând teoriile conspirației despre depopularea globală. „Principalele știri false care transmit această narațiune sunt despre insecte care conțin chitină și ecdisteron, substanțe prezentate ca otrăvitoare pentru oameni. În realitate, ambele elemente nu sunt periculoase și pot fi consumate fără riscuri pentru sănătate” (https://edmo.eu/2023/02/28/eu-with-a-side-of-insects-a-delicious-treat-for-disinformers/);
- UE este nevoită să recurgă la insecte din cauza consecințelor dramatice ale sancțiunilor impuse Rusiei / ale războiului din Ucraina.
De unde a pornit narațiunea insecte în alimente și ce este adevărat
Potrivit Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO), insectele ca alimente vor juca un rol principal în abordarea numeroaselor probleme cu care ne confruntăm: creșterea costului proteinelor animale, insecuritatea alimentară, presiunile asupra mediului, creșterea populației și creșterea constantă a cererii de proteine în rândul claselor de mijloc.
Insectele se găsesc în abundență peste tot în lume. Sunt bogate în proteine și reprezintă mai puțin de 1 % din amprenta de carbon a animalelor (https://ec.europa.eu/newsroom/sante/items/712990/ro).
Cum se văd (dez)informările în România
Am analizat, cu ajutorul platformei de monitorizare Zelist și cu alte instrumente de măsurare a audienței (e.g. Crowdtangle Google) cum s-au propagat în online-ul românesc – mass-media și social media – narațiuni false legate de această temă timp de un an (aprilie 2022 – aprilie 2023).
Analiza:
- Total general apariții: 7181
- Distribuția pe mediile monitorizate:
- Presa: 2281;
- TV: 210;
- Radio: 10;
- Social media: 4680.
Sursa și impactul aparițiilor
Facebook domină peisajul ca număr de apariții – cele mai multe narațiuni de acest tip 68,3% au apărut pe această rețea de socializare. În presă au apărut 23,8% iar agregatoarele contează pentru 7.8% din numărul total de apariții. Aparițiile din mass media au avut însă impact mai mare 45,2%, iar cele din Facebook – doar 38,7%. Deși a avut puține postări ca număr Tik Tok a avut un impact de 11,9% în timp ce Instgram de sub 1%.
Din top 10 al aparițiilor cu cel mai mare impact
Care au fost mențiunile din social media și media online cu impact puternic în ultimul an (analiză realizată pentru perioada aprilie 2022 – aprilie 2023)
- George Simion/ postare Facebook/ Italia respinge categoric făina din insecte (link aici) – Viewership (Estimat): 278.324 IMP;
- Gheorghe Piperea/ postare Facebook (link aici) – Viewership (Estimat): 92.544 IMP;
- Europarlamentarul Cristian Terhes/ postare Facebook (link aici) – Viewership (Estimat): 82.945 IMP
- Europarlamentarul Dacian Ciolos/ postare Facebook (link aici) – Viewership (Estimat): 81.275 IMP;
- Europarlamentarul Vlad Gheorghe/ postare Facebook (link aici) – Viewership (Estimat): 70.822 IMP
Pentru comparație am analizat și ce impact au avut informări/fact-cheking-ul pe același subiect (alese random de autorul cercetării)
– PROTV (televizune cu site de top 5) a avut impact puternic însă doar pe TikTok (Știrile PROTV ora 19)
Impactul mențiunii: foarte puternic cu viewership (estimat): 682.100 IMP (Postarea de pe site – Facebook total interactions 2,055)
– Digi24 a avut un impact estimat de 4760 de interacțiuni în online cu o analiză legată de fake-urile pe acest narativ
Cum a contribuit politicul românesc la amplificarea acestor dezinformări
Declarațiile oficiale ale ministrului agriculturii Petre Daea (PSD), prin care se pune din nou împotriva planurilor alimentare ale UE: „Nu mâncaţi făină de greieri!” (link aici).
- Sursa: Presa online, 21 Aug 2022, r3media.ro
- Impactul mențiunii: foarte puternic – Viewership (Estimat): 147.660 IMP;
- Propagare pe Facebook: 19.646 interactions.
- Sursa: Presa online, 25 Aug 2022, Evz
- Impactul mențiunii: foarte puternic – Viewership (Estimat): 93.195 IMP;
- Propagare pe Facebook: 11.826 interactions.
INFLUENCERII. Cine informează și cine dezinformează pe narațiunea „UE ne obligă să mâncăm insecte”
Top 10 postări (după număr) este dominat de România TV (182 de postări), Stiripesurse (121 de postări) urmate îndeaproape de două pagini de FB: George Simion și Marcel Ciolacu (115 respectiv 110 postări). Faptul că anumite entități online, care aleg să promoveze, în mod frecvent, teze alarmiste, dezinformări și narative/discursuri anti-europene ori pe promotorii lor – sunt mai prezente pe un subiect decât pe altul arată trendul și dimensiunea dezinformării.
Concluzii. Politicieni mainstream și conspiraționiști alimentează minciuni anti-UE
- Narativele anti-europene legate de consum, alimente sau obiceiuri alimentare, produse și servicii sunt intens vehiculate în rețelele conspiraționiștilor/ celor care promovează discursuri naționaliste, euro-sceptice, suveraniste. Audiențele pe aceste subiecte au un impact semnificativ
- Politicieni de la cel mai înalt nivel au alimentat narativul „UE ne obligă să mâncăm insecte” și derivatele acestora – cu audiențe semnificative (ministrul agriculturii Petre Daea (PSD), Marcel Ciolacu (PSD), George Simion (AUR).
- Sunt utile, necesare și au impact declarațiile/ reacțiile rapide, explicative, lămuritoare ale experților, politicienilor, europarlamentarilor. Ele au fost însă prea puține comparativ cu prezența în online a dezinformărilor pe acest subiect (și nu numai)
- Este nevoie de o informare corectă (publică, presă, politică) mult mai intensă (de referat activă și nu reactivă) în mainstream dublate de promovare/amplificare în rețelele de socializare. Audiențele de pe site-urile de top la categoria „știri” (exemplu stirileprotv.ro sau www.digi24.ro) sunt incomparabil mai mici față de postările lor pe canalele de social media, cu precădere pe cele noi (TikTok/Instagram).
- Comunicarea publică oficială este limitată, timidă, ne-coordonată, cu impact scăzut pe aceste subiecte.