R.MOLDOVA Prioritățile cooperării regionale și transfrontaliere – de la bune intenții până la rezultate

R.MOLDOVA Prioritățile cooperării regionale și transfrontaliere – de la bune intenții până la rezultate

POLICY MEMO 46, CRPE, August 2013

Autori: Inga SAVIN, Bianca TOMA

cooperarea regionala moldova crpe copy-1Cooperarea în cadrul programelor regionale este un element esenţial pentru parteneriatele strategice precum România – Republica Moldova. Programele regionale sunt însă puţin cunoscute deşi, există în cadrul acestora proiecte de mare amploare, cu impact concret.

Raportul “Priorităţi pentru cooperarea regională şi transfrontalieră Republica Moldova – România”  analizează derularea unor proiecte extrem de importante pentru relația România – Republica Moldova și Ucraina pornind de la angajamentele și rezultatele proiectelor trilaterale în cadrul cărora există şapte proiecte mari de investiţii destinate provocărilor de securitate, de la cele ale Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunăreană (SUERD) și ale proiectelor din cadrul Euroregiunilor şi Programului Operațional comun Bazinul Marii Negre.

Acest raport cuprinde observații și opinii culese în cadrul dezbaterii dedicate cooperării regionale care a avut loc la Chișinău, pe 29 mai 2013, și la care au participat reprezentanți ai Ministerelor Dezvoltării Regionale din România și Republica Moldova, reprezentanți ai Agențiilor de Dezvoltare Regională, ai euroregiunilor și unităților de implementare. Elementul comun al acestor proiecte este logica și componenta transnațională însă ele sunt formate europene în care se manifestă și cooperarea bilaterală unde România este donator direct.

Potrivit estimarilor oficialilor români prezenți la dezbaterea dedicată cooperării regionale de la Chișinău, România a alocat peste 90 de milioane de euro începând din 1993 până în 2012 ca volum de asistenţă destinată Republicii Moldova concentrată în ultimii ani (în special după 2009) – Detalii aici. Trebuie subliniate însă câteva caracteristici esenţiale ale asistenţei oferite de România Republicii Moldova: în primul rând există o logică europeană în care aceasta este concepută; a fost asigurată posibilitatea utilizării unor instrumente de aplicare în domenii diverse: educaţie, cercetare, dezvoltare, tineret, comunicare.

Există în implementare în acest moment proiecte a căror valoare este de 2,7 milioane de euro care se desfăşoară prin mecanismul ODA administrat de Ministerul Afacerilor Externe de la Bucureşti, cum de altfel există o serie de programe de cooperare – în logica şi sub procedurile europene menţionate – şi care vor fi descrise şi analizate în cadrul acestui raport. România este însă dependentă de un climat politic stabil în Republica Moldova.

Prezentul raport analizează aşadar atât rezultatele proiectelor în cadrul programelor de cooperare regională cât şi dificultăţile de implementare semnalate de partenerii din cadru proiectelor ori de autorităţile naţionale. Evaluarea acestor elemente este cu atât mai importantă în contextul pregătirii viitoarelor programe finanţate de Uniunea Europeană în perioada 2014 – 2020.

Raportul evidenţiază bunele practici – programe ale căror proceduri au făcut mai eficientă absorbţia fondurilor alocate, dar şi sincopele generate de unele construcţii de finanţare complexe care necesită armonizări legislative, un management comun şi o colaborare mult mai strânsă între parteneri.