Provocările politicii de recrutare a personalului din învățământ

Provocările politicii de recrutare a personalului din învățământ

resurse umane educatieCRPE Policy Memo nr. 44, august 2013

Autor: Ciprian Fartușnic

CRPE lansează raportul Analiza politicilor de recrutare de personal pentru sistemul preuniversitar de învățământ”, în care sunt identificate principalele provocări cu care se confruntă în prezent politica de recrutare a resurselor umane din educație.

Pentru majoritatea specialiștilor, calitatea unui sistem de educație este reflectată de calitatea resurselor umane de care acest sistem dispune. Profesorii sunt singura ”variabilă” care are capacitatea de a compensa handicapul socio-economic al unui elev (proveniența dintr-o familie săracă, părinți șomeri și cu nivel scăzut de educație etc.) sau condițiile precare în care acesta învață acasă sau la școală. Investițiile în educație și-au dovedit limitele în acele sisteme de educație în care politicile de resurse umane nu au avut un loc important pe agenda de decizie.

Fie că discutăm de reforma curriculară, de inițiativele în domeniul reducerii fenomenelor de absentesism, abandon școlar, de măsurile privind creșterea șanselor absolvenților de a se insera pe piața forței de muncă sau de integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă – niciuna dintre aceste inițiative nu poate fi pusă în practică cu succes fără implicarea cadrelor didactice.

Aria aleasă spre analiză în raportul de față o reprezintă, din aceste considerente, politicile care vizează în mod direct recrutarea profesorilor în sistemul preuniversitar de învățământ. Succesul acestor politci  sunt o condiție sine qua non pentru restul interventiilor in sistemul educațional dintr-un motiv foarte simplu: alegând oamenii potriviți pentru posturi potrivite, atât la nivelul unei organizații cât și la nivelul întregului sistem preuniversitar de învățământ, ne asigurăm că vom economisi resurse. Iar competențele actuale ale unor profesori bine pregătiți vor putea fi și mai mult dezvoltate printr-un sistem coerent și relevant de formare continuă.

Acest raport apare în cadrul proiectului “Dezbatem politici, creştem expertiza” derulat de Centrul Român de Politici Europene, cod SMIS 40667, proiect co-finanţat din Fondul Social European.

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.